Interviu su "Lineka" prezidentu Vytautu Levicku

 

Asociacijos “Lineka” prezidentas Vytautas Levickas: mes ne papuasai ir žinome, kas tai yra logistika ir kas tai yra ekspedijavimas.


1. Tai vis dėlto, kas yra „Lineka“?

Lineka-logo„Lineka“ - tai asociacija, jungianti transporto ekspedicines kompanijas.
Kitaip tariant, tai grupė įmonių, grupė žmonių, kurie nori ir daro įtaką transporto ekspediciniam verslui.

 

2. „Linekos“ narys tai...?

Jei ekspeditorius yra “Linekos” narys, tai įrodo jo legalumą bei patikimumą.
Be to, “Lineka” turi bendradarbiavimo sutartis su giminingomis asociacijomis ir suteikia galimybę išplaukti į tarptautinius vandenis.

Narystė turi duoti naudą. Būna skambina (norintis tapti nariu) ir klausia:
- Ką jūs man duosit?
- Nieko neduosiu. - atsakau. - Nei torto atpjausiu, nei ką.... Nieko. Bet Tu turėsi tribūną. Pasakyk, ką skauda – sugrupuosim, paruošim ir pateiksim klausimą...

 

Narystė asociacijoje yra būdas būti išgirstam bei gauti reikiamą info. Nori gauti naudos – būk veiklus. Aš ne kartą esu sakęs – asociacija bus aktyvi ir veikli tik tada, kai bus aktyvūs nariai.

 

3. Ar turite privilegijuotų narių?

Neturime. Visų teisės vienodos.

4. “Linekos” prezidentas tai?

Prezidentas tai asociacijos veidas. Jis vykdo strategiją ir viešąją politiką. Jei esi prezidentas, turi pakankamai aktyviai dalyvauti ir kitų visuomeninių organizacijų valdymo organuose. Esu suskaičiavęs 12 visuomenių organizacijų, kuriose turiu pareigų, tarp jų: Vilniaus prekybos pramonės amatų rūmai, ICC Lietuva (tarptautiniai prekybos rūmai), Lietuvos Pramonininkų Konfederacija, intermodalinio transporto technologinė platforma.
Tenka aktyviai dalyvauti. Atėjęs negali pasakyti: “ė, chebryte, aš pasitarsiu ten…”. Kaip įgaliotas pirmasis asmuo, turi labai greitai orientuotis ir žengti koja kojon su visa infomacija iš visų susijusių sričių.

5. Kaip apibūdintumėte kokybiškai suteiktą ekspeditoriaus paslaugą?

Greitai, saugiai ir su mažais kaštais.
Aš manau, kad ekspeditorius ne veltui vadinamas transporto architektu. Geras ekspeditorius parenka ir pasiūlo klientui tinkamiausią būdą kaip pargabenti krovinį.

6. Linksmiausias nesusipratimas, pasitaikęs asociacijos veikloje.

Ne tiek linksmiausias, kiek netikėtas. Kartais dalyvavimas pasitarime su pirmaisiais Respublikos asmenimis gali labai pagreitinti vieno ar kito klausimo sprendimą.
Prieš keletą metų dalyvavau civilinio kodekso svarstyme kartu su tuometine konservatorių vyriausybe bei premjeru Kubiliumi. Besėdint kilo įdėja: kodėl nėra transporto ir ekspedijavimo straipsnio civiliniame kodekse?
Taip ir pasakiau:
- Klausykit, apie transportą tai mes nieko neturim!
- Kodėl neturim? – paklausė premjeras. - Reikia paruošt. Paruoškit.
Kibom prie darbo ir paruošėm. Aišku, paskutiniame variante mūsų rašalo liko nedaug, bet iki šių dienų turime atskirą straipsnį civiliniame kodekse apie transportą ir ekspedijavimą.
Taigi, kartais laiku lepteltas žodis gali pralaužti ledus, nes einant įprastais keliais visas procesas būtų užtrukęs gerokai ilgiau.
O po to, kai “įkalėm” į civilinį kodeksą, kas tai yra ekspeditorius, kas tai yra klientas, straipsnį pradėjo naudoti ir teisejai, ir teisėsauga. Būdavo, skambina iš teismų:
– Klausykit, ten yra pas jus kažkur tai, kažkoks tai norminis aktas….
Anksčiau ekspeditoriumi buvo vadinamas po parduotuves dešras išvežiojančios įmonės vairuotojas, kuris lydi krovinį, o dabar ekspeditorius - transporto proceso organizatorius.

7. Politika...ir drąsa. Tenka „laužti ledus“?

Asociacijos veiklos pradžioje dažnai tekdavo „gesinti gaisrus“.
Kartą buvo priimtas nutarimas muitinės sandėliuose atidarinėti, tikrinti visas prekes. Įsivaizduoji? Iškart pritrūko darbo jėgos, procesas sustojo. Mums užteko drąsos ir valios iš karto kreiptis į Respublikos prezidentą Valdą Adamkų.
Į paskirtą susitikimą pakvietė mus ir tuometinį muitinės vadovą. Savo pasiekėm - nutarimą atšaukė.

8. Nemaža veiklos sritis mokymai. Kuo jie ypatingi ir kam prieinami?

Kad galėtų konkuruoti visame pasaulyje, lietuvos ekspeditoriai turi nuolat kelti kvalifikaciją.
1998 metais pasauliniame kongrese Sidnėjuje „Linekai“ buvo įteiktas FIATA sertifikatas, suteikiantis teisę organizuoti mokymus tarptautiniam FIATA ekspeditoriaus diplomui gauti. Dirbome trejus metus, kol įrodėm, kad mes ne papuasai, ir kad žinome, kas tai yra logistika, kas tai yra ekspedijavimas. Turėjome išsiųsti 23 knygas įvairiomis kalbomis, dirbome kartu su VGTU, padėjo Švedijos ekspeditorių asociacija. Ir mes pirmieji iš buvusio socialistinio lagerio gavome šį sertifikatą.
Šiandien jau esame įteikę apie 100 FATA diplomų. Tai yra asmeninis (skiriamas ne įmonei, o darbuotojui) diplomas išrašomas Ciuriche. Pasauliniu mastu jų išduota apie 3200. Anksčiau buvo 40 valandų mokymosi programa, dabar - 200 (neįtraukiant praktikos) ir, be to, ją reikia nuvažiuoti ir apsiginti.
Be to, orgnizuojame papildomus seminarus, kuriuose paskaitas įvairiomis temomis (pvz: “Kas tai yra skaitmeninis tachografas ir kaip jį skaityti”) veda įvairių sričių specialistai ar “Linekos” narių vadovai.
Su “Linekos” pagalba, bet kuris pasiruošęs investuoti į darbuotojus narys, gali sudalyvauti ir kitų asociacijų mokymuose ar tarptautinėse konferencijose.

9. Nepatikimi ekspeditoriai ir vežėjai. Kaip pasitikrinti?

„Lineka“ viena iš pirmųjų sudarė netinkamai atsiskaitinėjančiųjų sąrašą. Kadangi tuo metu nieko panašaus nebuvo, juo naudojosi asociacijos nariai, muitininkai ir visi kiti.
Šiandien tą darbą atlieka skolų išieškojimo ir prevencijos tarnybos, į jas patarčiau ir kreiptis.
Mes klientams galime patvirtinti: Taip, tai yra „Linekos“ ar kitų šalių asocijuotų struktūrų narys.

10. Linksmas klausimas, pakomentuokite:

Sena citata iš www.tax.lt forumų (kalba netaisyta). 2004-11-09 21:09

Klausimas:
„Gal galite kas apšviesti, nes nežinau kas yra transporto ekspedicija ir kas ten vyksta. Gaunu papildomą darbelį, tai nesu su tuo susidūrus. Help“

Atsakymas:
„Aš paaiškinsiu kaimiškai, nes turiu žemą intelekto koeficientą:
Pasodinama vadybininkė, esanti dekretinėse atsotogose, prie savo namų telefono. Toji tiems, kas ieško kaip parsivežti ar išvežti krovinį, skambina ir tariasi. Tada skambina vežėjams ir sako: yra krovinys.
Tokiu būdu, tas užsakymas gali pereiti per kelias rankas, jei sutariama dėl kainos.
Aišku, dauguma yra rimtų transporto ekspedicinių firmų, bet kada su tais dalykais buvau susidūręs, net apšalau nuo tokios sistemos. Patikėk, šitas pvz. realus 4 metų senumo.
O šiaip nieko sudėtingo. Namuose tokią buhalteriją tvarkyti galima.“

Tokia praktika egzistuoja. Kol ekspeditorių veikla yra nesertifikuojama, neatestuojama, nelicenzijuojama ir šia veikla gali užsiimti kas tik nori, mes tam įtakos padaryti negalime.

11. Kas yra viešasis logistikos centras?

Viešasis logistikos centras tai kompleksas paslaugų: sandėliai, poilsio zona, socialiniai klausimų sprendimai, parduotuvės, viešbučiai, biurai, patalpos, kuriose yra galimybė dirbti. Viešasis logistikos centras - Lietuvos logistikos konkurencingumo didinimas, valstybės pagalba verslui.
Šiuo metu šis klausimas yra pakankamai gerai sprendžiamas, tame dalyvauja tiek verslas tiek savivaldybės, tiek ministerija.

12. Visus dabar neramina krizė finansų rinkoje. Masinės informacijos priemonės gąsdina bankų griūtimi tiek vakaruose, tiek rytuose (konkrečiau Rusijoje). Ne paslaptis, kad Lietuvos vežėjai glaudžiai susiję su Rusijos rinka. Koks būtų Jūsų patarimas, kaip nuo šito apsisaugoti Lietuvos vežėjams. Kaip "nesudegti"? Vežti tik už "grynus"? Akivaizdžiai matosi, kad ir Rusijoje jau stipriai vėluojama su mokėjimais. Jiems jau tampa iprasta moketi 30-60 dienų...
Būtų įdomu išgirsti Jūsų komentarą.
(projekto „ @rti Jūsų“ dalyvio klausimas)

Labai sudėtingas klausimas, ypatingai šiomis dienomis. Aš irgi šio proceso bijau. Yra atvejų, kai įmonės, kurios dirbo 3 – 4 metus, staiga   „užsilenkia“ ir palieka kalną neapmokėtų sąskaitų.
Vienintelis dalykas, ką gali padaryt, tai normalios sutartys. Nepadės netgi balansai ar teismai – viskas vyksta staiga.
Reikia žiūrėt kiekvieną dieną ir neleist įsiskolinimų. Kasdien skambinti, prašyti.
Šiai krizei nėra analogų. Tik kažkas panašaus 1998 metais buvo. Sako, kad viskas kartojasi. Labai sunku ką nors prognozuot.
Reikia kviesti verslininkus, asocijuotas struktūras ir ieškot variantų, kaip lengviau pragyvent, kaip sumažint mokesčius, o ne juos užkraut.
Vaistų nėra: dirbam, kaip išmanom, žiurim prevenciją.
Neretai pasitaiko, kad tenka parduot automobilį ir judėt tolyn.
Išgyvent reikia, išgyvent.

Additional information